باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت چهارم”

Read More »

روایت سوگواران خاموش گیلان | سوگواری در امتداد سایه‌ی سیاه کرونا ادامه دارد

Read More »

صنعتِ کار کودک “قسمت اول”

Read More »

استراتژی کشور کوچک مغولستان برای مهار ویروس کوئید۱۹

Read More »

اختلال مصرف الکل در بین نوجوانان؛ علل، پیامدها و مداخلات مددکاری اجتماعی

Read More »

تبعات پسا زلزله کرمانشاه

Read More »

دروغگویی؛ معضل بزرگ اجتماعی امروز جامعه

Read More »

نامه اعتراضی انجمن علمی مددکاری اجتماعی نسبت به جذب نیروی غیرمتخصص در ردیف شغلی مددکاری اجتماعی

Read More »

چرا خوب بودن خوب است؟ “بخش سوم”

Read More »

یادداشت اختصاصی از دکتر محمد زاهدی اصل با موضوع “استمداد از مردم فهیم و عاشقان حضرت حسین بن علی(ع)”

Read More »

سامانکده شهر رشت نیازمند خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی

Read More »

جزئیات نحوه برگزاری همایش مجازی “مددکاری اجتماعی روانپزشکی”

Read More »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت دوم”

Read More »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش متفاوت پدر و مادر

Read More »

همایش مددکاری اجتماعی روانپزشکی به صورت اینترنتی برگزار می شود

Read More »

چگونه تایوان با کرونا ویروس مبارزه کرد؟

Read More »

چهار روشی که ویتنام با تکیه بر آنها بیماری کوئید۱۹ را کنترل کرد

Read More »

چگونه سریلانکا بطور موفقیت آمیزی توانست پاندمی کرونا را محدود سازد

Read More »

کمیته تخصصی تاب آوری خانواده در “انجمن ازدواج و خانواده کشور”

Read More »

چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت اول”

Read More »

استمداد از نخبگان و اندیشمندان و مسئولین ارشد کشور

Read More »

۵ اقدام صمیمی که نیوزلند به موقع انجام داد

Read More »

نگاهی به تجارب میدانیِ تاجیکستان در مقابله با همه گیری ویروس کرونا

Read More »

فضای مجازی و افزایش استرس در نوجوانان

Read More »

نگاهی دقیق به تایلند؛ کشوری که در مقابل ماندگاری ویروس کرونا ایستادگی کرد

Read More »
Back to top button