باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

تاب آوری خوشبختی جدید است

Read More »

باشگاه تاب آوری؛ تاب آوری فردی و معنویت “قسمت دوم”

Read More »

مشارکت به عنوان مفهومی کلیدی در مبحث مددکاری اجتماعی کودک و خانواده

Read More »

کارکردهای مثبت و منفی فضای مجازی در کشورهای در حال توسعه

Read More »

مددکاری اجتماعی و سیاست

Read More »

گزارش نویسی در مددکاری اجتماعی

Read More »

ذهن آگاهی؛ ابزاری برای خودمراقبتی مددکاران اجتماعی

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت دهم “مایکل آنگار”

Read More »

دنیای قربانیان اسیدپاشی

Read More »

کتاب اطلس محلات شهر ری منتشر شد

Read More »

ذهن آگاهی؛ ابزاری برای خود مراقبتی در بحران کرونا و فرای آن

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت نهم “لیندا ترون”

Read More »

باشگاه تاب آوری؛ تاب آوری فردی و معنویت

Read More »

توقعات ما از پلیس باید در چارچوب وظایف قانونی او باشد

Read More »

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت هشتم “پائولا دِیویس لاک”

Read More »

آسیب پیچیده و دامنه اثرات آن بر کودکان و نوجوانان

Read More »

چالش های سنجش تاب آوری

Read More »

باشگاه تاب آوری: چرا خوب بودن خوب است؟ “قسمت دهم”

Read More »

کنفرانس امور اجتماعی برنامه هفتم توسعه با شعار سیاستگذاری اجتماعی و سلامت اجتماعی

Read More »

تشدید اختلالات روحی در سایه کرونا

Read More »

حمایت و حفظ کودکان در برابر خطر کودک آزاری از حقوق اساسی آنهاست

Read More »

گزارش جلسه انجمن مددکاران اجتماعی استان گیلان با اداره آموزش و پرورش استثنایی

Read More »

دور باطل چرخه آسیب های اجتماعی

Read More »

طرحواره های مثبت و تاب آوری

Read More »

باشگاه تاب آوری؛ معنویت و غرقگی 

Read More »
Back to top button