باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

مقدمه ای بر کتاب “من ناجی تو هستم”

Read More »

معنویت شاخص تاب آوری و کیفیت زندگی خانوادگی است

Read More »

همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک و تاب آوری

Read More »

نقص سیستم ایمنی خطرناک تر است یا نقص آگاهی

Read More »

اجتماعی شدن از طریق فعالیت بدنی: نقش خودپنداره کودک

Read More »

ما هر روز می میریم؛ گفت و گو با یکی از قربانیان اسید پاشی

Read More »

باشگاه تاب آوری، چهار مکانیسم مقابله ای ناکارآمد

Read More »

کوچینگ در مددکاری اجتماعی

Read More »

بنیان تاب آوری آگاهی است

Read More »

دستنامه تاب آوری و آسیب پذیری کودکان

Read More »

هنر و تاب آوری زنان، نه به خشونت از مسیر هنر

Read More »

مداخلات روانی اجتماعی بیماران اعصاب و روان با تأکید بر مددکاری اجتماعی

Read More »

باشگاه تاب آوری، عبور موفقیت آمیز از دالان بحران

Read More »

مدیریت مورد برای کودکان استثنائی

Read More »

ضرورت حضور مددکاران اجتماعی در سازمان ها

Read More »

مدیریت مورد برای سالمندان با نیازهای پیچیده

Read More »

کتاب تاب آوری زنان

Read More »

مدیریت مورد برای معتادین به مواد مخدر “بخش دوم”

Read More »

فراخوان مقاله کنفرانس آنلاین “امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه”

Read More »

روش مدیریت مورد برای معتادین به مواد مخدر “بخش اول”

Read More »

کتاب هنر برای تاب آوری

Read More »

باشگاه تاب آوری، کتاب پروژه بین المللی تاب آوری منتشر شد

Read More »

استخدام مددکار اجتماعی در موسسه خیریه سمر

Read More »

مدیریت مورد چگونه به فرایند درمان اعتیاد کمک میکند؟ “بخش دوم”

Read More »

مدیریت مورد چگونه به فرایند درمان اعتیاد کمک می کند؟ بخش اول

Read More »
Back to top button