باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

مروری بر پروژه بین المللی تاب آوری

Read More »

نقش مددکاران اجتماعی متخصص در فرآیند بیماری سرطان

Read More »

مساله خود مراقبتی در مددکاران اجتماعی در بحران کرونا 

Read More »

بررسی عوامل خانوادگی موثر بر اقدامات خودکشی در بین نوجوانان و بزرگسالان

Read More »

مددکاری اجتماعی نوین

Read More »

روز جهانی مددکاری اجتماعی

Read More »

فرایند تاب آوری – مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

Read More »

باشگاه تاب آوری | معنا و مفهوم واقعی تاب آوری

Read More »

راهبردهای ایجاد تاب آوری در کودکان

Read More »

ده نکته از تاب آوری زنان در دوران کرونا

Read More »

ده نکته از تاب آوری زنان در دوران کرونا

Read More »

مشخصات و سوابق آموزشی و پژوهشی پروانه خفتان

Read More »

کوچینگ تاب آوری و مشاوره

Read More »

کوچینگ تاب آوری و مشاوره

Read More »

خودمراقبتی برای کاهش فرسودگی شغلی مددکاران اجتماعی

Read More »

سلسله واکاوی های مسائل اجتماعی ایران: حاشیه نشینی و رویکرد طب سوزنی

Read More »

هفت راهبرد ایجاد تاب آوری در خانواده

Read More »

گزارش برنامه خشت اول با موضوع نقش آموزش کارآمد در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی

Read More »

باشگاه تاب آوری، نقش مدارس در ایجاد تاب آوری

Read More »

ظرفیت سازی در ایجاد تاب آوری اجتماعی

Read More »

سرمایه اجتماعی و تاب آوری اجتماعی

Read More »

اطلاعیه برگزاری وبینار تخصصی «نقش آموزش کارآمد در کاهش آسیبهای اجتماعی»

Read More »

راهبردهای گروههای ایجاد تاب آوری اجتماعی در جوامع مختلف «قسمت دوم»

Read More »

راهبردهای تاب آوری در جامعه

Read More »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری اجتماعی چند لایه

Read More »
Back to top button