باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

بیانیه یکپارچه انجمن های علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی کشور

Read More »

پاندمی کرونا و سوءمصرف کنندگان مواد اعتیادآور

Read More »

مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر به چه مکانی اطلاق می شود؟

Read More »

دومین شماره نشریه علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی بوژان منتشر شد

Read More »

پاندمی کرونا و مهاجران (با تاکید بر اتباع افغانستان)

Read More »

خشونت خانگی در دوره پاندمی کرونا

Read More »

مددکاری اجتماعی و لزوم پیش بینی آینده فناوری

Read More »

اقدام به خودکشی در دوره پاندمی کرونا

Read More »

پاندومی کرونا و آسیب دیدگان اجتماعی (بخش اول)

Read More »

اطلاعیه اولین همایش ملی دانشجویی «مددکاری اجتماعی در نظام سلامت»

Read More »

تاب آوری و بیماری آلزایمر

Read More »

مددکاران اجتماعی چگونه دنیا را تغییر داده اند؟

Read More »

فعالیت مددکاران اجتماعی در حوزه های مختلف

Read More »

کووید-۱۹ چگونه روش های آموزشی را تغییر داد؟

Read More »

مقابله فراگیر ملی؛ راه نهایی پیروزی بر کرونا

Read More »

پیامدهای کرونا بر سلامت روان

Read More »

لیست کارگاه‌های پیش همایش مددکاری اجتماعی منتشر شد

Read More »

اخبار همایش مجازی بین المللی آموزش و مداخلات مددکاری اجتماعی در دوره همه گیری کووید ۱۹

Read More »

همکاری مجله اینترنتی با نشریه بوژان

Read More »

روش های خودمراقبتی پس از بهبودی از مصرف مواد مخدر

Read More »

همایش “آموزش و مداخلات مددکاری اجتماعی در دوره همه گیری کووید ۱۹”

Read More »

روش های کمک به سوگواران کرونا

Read More »

هشت راه برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی

Read More »

نقش مددکاران اجتماعی در بحران کرونا

Read More »

نشریه علمی تخصصی مددکاری اجتماعی بوژان

Read More »
Back to top button