باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

چگونه رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان را در گوشی همراهمان داشته باشیم؟

بیشتر بخوانید »

مروری بر عملکرد سه وبسایت اصلیِ رسانهء تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان

بیشتر بخوانید »

ویدئو: صدمات ناشی از مسخره شدن توسط همسالان در مدرسه

بیشتر بخوانید »

تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

بیشتر بخوانید »

چالش های مددکاری اجتماعی ایران

بیشتر بخوانید »

کوچینگ چیست؟

بیشتر بخوانید »

کوچینگ چیست؟

بیشتر بخوانید »

ارتباط موثر بعنوان یکی از مولفه های اساسی تاب آوری

بیشتر بخوانید »

معناداری و هدفمندی به عنوان یک مولفه اساسی در ایجاد تاب آوری

بیشتر بخوانید »

تاب آوری بعنوان یک مهارت

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری: شفقت ورزی بعنوان یک مولفه تاثیرگذار در ایجاد تاب آوری

بیشتر بخوانید »

شفقت ورزی به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در ایجاد تاب آوری

بیشتر بخوانید »

پذیرش به عنوان یک مولفه اثرگذار در ایجاد تاب آوری

بیشتر بخوانید »

مثبت اندیشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر تاب آوری

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، استرس و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

امیدوار بودن به عنوان یکی از مولفه های تأثیرگذار بر تاب آوری

بیشتر بخوانید »

عزت نفس به عنوان مولفهء تأثیرگذار بر تاب آوری

بیشتر بخوانید »

تاب آوری سوختن و ساختن نیست

بیشتر بخوانید »

چگونگی تربیت فرزند مهربان و تاب آور

بیشتر بخوانید »

گستره ایده تاب آوری در وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

کتاب باشگاه تاب آوری منتشر می شود

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری | Resilience Club

بیشتر بخوانید »

آبادان در سوگ

بیشتر بخوانید »

تاب آوری در شرایط سوگواری

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا