باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

باشگاه تاب آوری، نقشه راه تاب آوری

بیشتر بخوانید »

چهار مؤلفه اصلی تاب آوری

بیشتر بخوانید »

کتاب باشگاه تاب آوری برای همه

بیشتر بخوانید »

آموزش، ابزاری برای توسعه پایدار اجتماعی

بیشتر بخوانید »

نقش فوریتهای اجتماعی در بلایای طبیعی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری سازمانی و مدیریت

بیشتر بخوانید »

نقش تاب آوری در مقابله با حوادث و تهدیدات

بیشتر بخوانید »

واکاوی روانشناختی فرار دختران از منزل

بیشتر بخوانید »

اقدام پژوهی مشارکتی جوانان، رویکردی برای پیشگیری از خودکشی

بیشتر بخوانید »

کتاب باشگاه تاب آوری منتشر شد

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، لابراتوار مرکز تحقیقات تاب آوری ایرانیان

بیشتر بخوانید »

آشنایی با رشته مددکاری اجتماعی در ایران

بیشتر بخوانید »

بررسی اثربخشی دروس نظری و عملی رشته مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

شماره چهارم فصلنامه علمی تخصصی مددکاری اجتماعی توانا

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، مسئولیت پذیری اجتماعی و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

شماره سوم نشریه علمی تخصصی مددکاری اجتماعی توانا

بیشتر بخوانید »

شماره دوم فصلنامه علمی تخصصی مددکاری اجتماعی توانا

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری، تاب آوری اجتماعی و توسعه پذیری

بیشتر بخوانید »

لزوم آموزش همگانی سواد رسانه‌ای

بیشتر بخوانید »

مددکاران اجتماعی در معرض فرسودگی شغلی

بیشتر بخوانید »

جایگاه شرم و گناه در زندگی ایرانیان

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و فرسودگی شغلی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری در مسیر تاب آوری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

باشگاه تاب آوری Resilience Club

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و تاب آوری عاطفی

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا