باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

خودکشی و بحران معنا “قسمت چهارم”

Read More »

موسس خانه تاب آوری ایرانیان: ضرورت آموزش مهارتهای اساسی زندگی

Read More »

موسس خانه تاب آوری ایرانیان: تاب آوری در کارآفرینی «قسمت۲»

Read More »

موسس خانه تاب آوری ایرانیان: گفتگو زیربنای تاب آوری خانواده است

Read More »

موسس خانه تاب آوری ایرانیان: ضرورت مشارکت‌ مردم جهت تبیین مسائل اجتماعی

Read More »

مدیر خانه تاب آوری ایرانیان: اهمیت آگاهی از مهارتهای زندگی در کارآفرینی

Read More »

درباره رسانه هوشمند اطلس فارسی بیشتر بدانید

Read More »

تحقق شهروندی فعال، مهمترین راه مهار کردن بحرانها و آسیب های اجتماعی

Read More »

زیستن با آهنگ تاب آوری

Read More »

کارگاه آموزش تاب آوری و اعتیاد در ستاد مرکزی نیروی دریایی گیلان برگزار شد

Read More »

اهمیت آموزش مهارتهای زندگی و تاب آوری

Read More »

راههای ارتقاء تاب آوری فرد سوگوار

Read More »

با افراد مبتلا به HIV چگونه رفتار چگونه رفتار کنیم؟

Read More »

زیست مسئولانه، حلقه مفقوده جامعه ایرانی

Read More »

مددکاری اجتماعی نوین، مفاهیم، ارزشها و حوزه های پیشنهادی

Read More »

راهنمای طراحی برنامه برای ایجاد تاب‌آوری

Read More »

ضرورت مخالفت دولت با غیرانتفاعی شدن مدارس

Read More »

آموزش مدیریت مورد و اصول و فنون میانجی گری خانواده برگزار می شوند

Read More »

تاریخچه تاب آوری دنیا

Read More »

افراد دارای اختلال هویت جنسی در ایران

Read More »

آموزش تاب آوری و افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت

Read More »

حضور کمرنگ انجمن‌های مددکاری اجتماعی در مدیریت آسیب های اجتماعی

Read More »

هوش مصنوعی در علوم اجتماعی

Read More »

تاب آوری جوامع بلاخیز، ضرورتی اجتناب پذیر

Read More »

دیدگاه مبتنی بر توانایی ها در مددکاری اجتماعی

Read More »
Back to top button