باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

زیستن با آهنگ تاب آوری

بیشتر بخوانید »

کارگاه آموزش تاب آوری و اعتیاد در ستاد مرکزی نیروی دریایی گیلان برگزار شد

بیشتر بخوانید »

اهمیت آموزش مهارتهای زندگی و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

راههای ارتقاء تاب آوری فرد سوگوار

بیشتر بخوانید »

با افراد مبتلا به HIV چگونه رفتار چگونه رفتار کنیم؟

بیشتر بخوانید »

زیست مسئولانه، حلقه مفقوده جامعه ایرانی

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی نوین، مفاهیم، ارزشها و حوزه های پیشنهادی

بیشتر بخوانید »

راهنمای طراحی برنامه برای ایجاد تاب‌آوری

بیشتر بخوانید »

ضرورت مخالفت دولت با غیرانتفاعی شدن مدارس

بیشتر بخوانید »

آموزش مدیریت مورد و اصول و فنون میانجی گری خانواده برگزار می شوند

بیشتر بخوانید »

تاریخچه تاب آوری دنیا

بیشتر بخوانید »

افراد دارای اختلال هویت جنسی در ایران

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری و افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت

بیشتر بخوانید »

حضور کمرنگ انجمن‌های مددکاری اجتماعی در مدیریت آسیب های اجتماعی

بیشتر بخوانید »

هوش مصنوعی در علوم اجتماعی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری جوامع بلاخیز، ضرورتی اجتناب پذیر

بیشتر بخوانید »

دیدگاه مبتنی بر توانایی ها در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

دفاتر استانی خانه تاب آوری ایرانیان

بیشتر بخوانید »

لزوم توجه بیش از پیش به اعتیاد زنان

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی یک حرفه مبتنی بر توانایی ها

بیشتر بخوانید »

کارگاه تاب آوری فردی و خانوادگی برگزار شد

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی درمانی چیست؟

بیشتر بخوانید »

تاب آوری بهبودیافتگان اعتیاد

بیشتر بخوانید »

اقدام اجتماعی مددکاری جامعه ای و سازمانهای غیردولتی

بیشتر بخوانید »

تقویت تاب آوری در نوجوانان

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا