باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

کتاب راهنمای کاربردی مددکاری اجتماعی صنعتی

Read More »

راهنمای عملی آموزش شفقت به نوجوانان و والدین

Read More »

کارگاه تاب‌آوری در آسیبهای‌اجتماعی؛ در مدرسه تابستانه دانشگاه علامه‌طباطبایی

Read More »

نیازهای مددکاری اجتماعی در دادسراهای عمومی

Read More »

شبه خانواده چیست؟

Read More »

فراخوان یادداشت و مقاله برای رسانه انگلیسی مددکاری اجتماعی ایرانیان

Read More »

مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار از نظریه تا عمل

Read More »

دومین کارگاه تاب آوری در طلاق و خانواده برگزار شد

Read More »

معرفی کتاب مددکاری اجتماعی؛ کار با جامعه

Read More »

بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر سلامت روان معلولین

Read More »

معرفی کتاب مبانی مددکاری اجتماعی

Read More »

بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر سلامت روان سالمندان

Read More »

معرفی کتاب مددکاری اجتماعی در سلامت روان

Read More »

معرفی کتاب تاب آوری در کلاس درس

Read More »

سه شماره از نشریه دو ماهنامه مددکاری اجتماعی «مددراه»

Read More »

کتاب مددکاری اجتماعی سالمندی؛ مسائل و مداخلات

Read More »

معرفی کتاب تکنیک‌های بازدید منزل و مشاهده در مددکاری اجتماعی

Read More »

آموزش تاب آوری و سلامت روان جامعه

Read More »

چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد؟

Read More »

حکمرانی مطلوب در مدیریت حوزه اجتماعی کشور

Read More »

قدرت شفقت به خود: در آغوش گرفتن خود با مهربانی

Read More »

آشنایی با رشته و حرفه مددکاری اجتماعی در کشور فنلاند

Read More »

کارگاه تاب آوری در طلاق به همت خانه تاب آوری ایرانیان برگزار شد

Read More »

خودکشی و بحران معنا “قسمت ششم”

Read More »

اهمیت ایجاد تاب آوری در افراد با ناتوانی جسمی

Read More »
Back to top button