باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

معرفی کتاب مددکاری اجتماعی؛ کار با جامعه

بیشتر بخوانید »

بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر سلامت روان معلولین

بیشتر بخوانید »

معرفی کتاب مبانی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر سلامت روان سالمندان

بیشتر بخوانید »

معرفی کتاب مددکاری اجتماعی در سلامت روان

بیشتر بخوانید »

معرفی کتاب تاب آوری در کلاس درس

بیشتر بخوانید »

سه شماره از نشریه دو ماهنامه مددکاری اجتماعی «مددراه»

بیشتر بخوانید »

کتاب مددکاری اجتماعی سالمندی؛ مسائل و مداخلات

بیشتر بخوانید »

معرفی کتاب تکنیک‌های بازدید منزل و مشاهده در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

آموزش تاب آوری و سلامت روان جامعه

بیشتر بخوانید »

چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد؟

بیشتر بخوانید »

حکمرانی مطلوب در مدیریت حوزه اجتماعی کشور

بیشتر بخوانید »

قدرت شفقت به خود: در آغوش گرفتن خود با مهربانی

بیشتر بخوانید »

آشنایی با رشته و حرفه مددکاری اجتماعی در کشور فنلاند

بیشتر بخوانید »

کارگاه تاب آوری در طلاق به همت خانه تاب آوری ایرانیان برگزار شد

بیشتر بخوانید »

خودکشی و بحران معنا “قسمت ششم”

بیشتر بخوانید »

اهمیت ایجاد تاب آوری در افراد با ناتوانی جسمی

بیشتر بخوانید »

در هم تنیدگی مفاهیم پایداری اجتماعی و محیطی با مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

منابع، عوامل و برچسب های تاب آوری کودکان

بیشتر بخوانید »

تأثیر نقش آموزش دهنده مددکاری اجتماعی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

بیشتر بخوانید »

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر موقعیت واقعی آنان

بیشتر بخوانید »

خودکشی و بحران معنا «قسمت پنجم»

بیشتر بخوانید »

گفتگوی موثر مهمترین مهارت در تاب آوری خانواده

بیشتر بخوانید »

راهنمای جامع توانمندسازی زنان بی سرپرست و بد سرپرست

بیشتر بخوانید »

مخاطبین کتاب باشگاه تاب‌آوری چه کسانی هستند؟

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا