بروز رسانی آذر ۹ام, ۱۳۹۹ ۵:۴۵ بعد از ظهر
آبان ۱۳, ۱۳۹۷ اخبار اجتماعی 0
ایسنا: بهروز اسلامی یک جامعه شناس با اشاره به ضرورت جلوگیری از شیوع آفتهای جدید اجتماعی در تربیت فرزندان، اظهار کرد: سپردن برخی از مسئولیتهای اجتماعی به فرزندان در محدود خانواده نقش مهمی در اجتماعی کردن و همچنين کامل شدن شخصیت فرزندان در بزرگسالی ایفا میکند.
وی افزود: متأسفانه در شرایط کنونی برخی از والدین به دلیل آگاهی نداشتن از نحوه صحیح سبک تربیتی، تمام مایحتاج فرزندان خود را از دوران کودکی تا بزرگسالی تهیه و همچنين فرصت تکامل رفتاری و همچنين اجتماعی که به واسطه بدست آوردن نیازهای فردی از دوران کودکی تا جوانی ایجاد میمي شود را از فرزندان خود میگیرند.
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد گفت: سپردن یک سری اختیارات به فرزندان از دوران کودکی و همچنين همچنین دخیل کردن آنها در برخی تصمیمات خانواده یکی از ضرورتهای اجرایی برای تربیت صحیح از سوی والدین است.
اسلامی با اشاره به دستورات دینی در حوزه تربیت فرزندان، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلامی فرآیند تربیت اجتماعی اشخاص از دوران کودکی را به سه دوره هفت ساله«امیری»، «اسیری» و همچنين «وزیری» تقسیم کرده است. در دوره امیری والدین باید به فرزندان خود آزادی بیشتری بدهند و همچنين در دوره اسیری فرزندان نباید اجازه انجام هرکاری را داشته باشند و همچنين در هفت سال شمسي سوم که به عنوان دوره وزیری و همچنين برای اشخاص ۱۴ تا ۲۰ است، فرزندان حکم مشاور و همچنين وزیر والدین خود را دارند.
اسلامی، افزایش سن ازدواج و همچنين آمار طلاق را شامل آسیبهای ناشی از عدم مسئولیتپذیری اجتماعی اشخاص عنوان کرد و همچنين افزود: کسانی که در دوران کودکی مسئولیت اجتماعی را آن هم روش که باید و همچنين شاید فرا نگرفتند در زندگی مشترک هم با کوچکترین مشکلی از زیربار مسئولیت شانه خالی کرده و همچنين به طلاق روی میآورند.
وی با بیان اینکه تمام عوامل اجتماعی چند علیتی خواهند بود، خاطرنشان کرد: خانواده، مدرسه، رسانههای جمعی و همچنين دوستان چهار عامل موثر در اجتماعی شدن اشخاص خواهند بود که باید با تدوین سازو کاری منسجم و همچنين متحد راهکار مناسبی برای آسیبهای اجتماعی موجود که عمدتاً به دلیل عدم مسئولیتپذیری اجتماعی است مقابله کنند.
این استاد جامعه شناسی، نهادینه کردن پرورش اجتماعی را یکی از ضرورتهای اجرایی در مدارس دانست و همچنين بیان کرد: نظام آموزشی نباید دانشآموزان با ضریب هوشی متنوع و گوناگون و مختلف را تفکیک کند.
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی یزد تفکیک دانشآموزان از نظر ضریب هوشی را اقدامی در راستای بازتولید نابرابری نسل آینده عنوان کرد و همچنين ادامه داد: تغییر سبک زندگی در خانوادهها و همچنين فاصله گرفتن از باورهای تربتی درست دینی از دیگر عوامل موثر در شیوع آسیبهای اجتماعی در فرزندان است.
وی، تغییر رویکرد نظام آموزشی و همچنين فرهنگی را یکی از نیازهای جدی توسعه اجتماعی دانست و همچنين بیان کرد: این مهم با اصلاح رفتار و همچنين تربیت فرزندان در خانوادهها بررسي کننده و پروهشگر میمي شود.
آذر ۰۹, ۱۳۹۹ 0
آذر ۰۲, ۱۳۹۹ 0
آبان ۲۷, ۱۳۹۹ 0
مهر ۰۸, ۱۳۹۹ 0